Att få panikångest

När jag är nära orgasm är det i princip garanterat att jag får en panikattack och jag får ofta minnesbilder av övergreppet under sex. Jag kan också få dåligt samvete för att jag njuter av sex efter det som hänt. Trots att jag vet att jag har rätt att få njuta”

Mycket stark ångest kan framkalla panikångest. En panikångestattack varar oftast ett par minuter, men kan kännas mycket skrämmande. Det kan kännas som att du håller på att dö, att du inte kan andas eller som om du håller på att tappa kontrollen. Det kan vara skönt för dig att veta att du inte kan dö av en panikångestattack och att panikångest alltid går över. I vissa situationer kan panikångesten komma helt utan förvarning och i andra kanske du kan förutse att vissa saker, till exempel beröring, en särskild plats, eller sex generellt kommer att väcka ångest. Då kan det hända att du blir rädd och får ångest redan i förväg.

Om du upplevt ångest vid sex är det vanligt att bli extra uppmärksam på signaler i kroppen som skulle kunna tyda på att ångest eller panik är på väg. Till exempel att hjärtat plötsligt slår snabbare, att du blir varm, eller att musklerna spänns. Att känna av kroppens, helt normala, reaktioner på detta sätt kan då vara skrämmande och väcka tankar om att en katastrof är på väg. Tankar som “nu kommer ångesten” eller “nu kommer jag få panik och börja gråta” kan väckas och öka ångesten ännu mer. Det du var rädd för skulle hända, händer. Att förstå att, och varför, din hjärna funkar så här kan vara hjälpsamt. För ju mer kunskap du har om dig själv, din hjärna och din kropp, desto större är möjligheten att kunna hantera ångestfyllda situationer på ett mer hjälpsamt sätt.