Att ta en paus från sex

Om du ofta har sex som du inte mår bra eller om du känner att sex bara är för partners skull, kan ett alternativ vara att ta en paus från sex. En paus från sex kan ge dig utrymme att fokusera på ditt mående mer generellt och vad du behöver för att må bra, utan att känna en press på att du också måste få sexlivet att fungera. Eller så kan en paus från partnersex ge dig utrymme att i lugn och ro utforska din sexualitet på egen hand. Ibland kan det vara svårt att avgöra om en paus från sex är något som skulle kunna vara bra för dig. Då kan det vara hjälpsamt att utgå från några riktlinjer.

Tips 1

I dessa situationer kan det vara bra att ta en paus från sex:

Om du bara har sex för sexpartners skull.

Exempelvis för att inte göra någon sur, besviken eller ledsen.

Om sex har blivit det enda sättet att känna dig sedd, älskad eller bekräftad på.

Exempelvis om sex är det enda som får dig att känna dig värdefull och viktig.

Om du är rädd för att bli lämnad av partners om du inte har sex med dem.

Exempelvis att känna att detta är det enda som motiverar dig att ha sex, inte njutning eller för att du ska må bra.

Om det saknas en bra känsla innan, under och efter sex.

Exempelvis om du känner dig ledsen, tom eller utnyttjad. Om det saknas ömsesidighet och respekt under sex eller att du har sex trots att du inte vill för att det är enda sättet att hantera ångest på.

För att leva upp till förväntningen om att “alla” ska ha sex.

Exempelvis om du har en tanke om att du är “fel” eller “onormal” om du inte har sex.

Tips 2

Om du känner igen dig i situationerna ovan och bestämmer dig för att ta en paus från sex så kan det också vara bra att göra en plan för hur det ska gå till. Om du vill kan du planera pausen tillsammans med din partner/partners så att ni tillsammans kan komma överens om hur pausen kan se ut. Den kan innebära att ta en paus från vissa delar av sexet, exempelvis omslutande sex, eller att inte göra något sexuellt alls.

1. Vad är det för slags sex som du vill ta en paus från?Ex: allt sex, omslutande sex, oralsex, annat? 2. Hur lång är pausen?Ex: en vecka, två månader, ett halvår 3. Hur kan du vara intim på andra sätt, om du vill det? Vilka aktiviteter ger dig njutning?Ex: kyssar, en varm dusch, onani eller massage (på egen hand eller tillsammans). 4. Vad vill du uppnå för att ha sex igen?Ex: att kunna hantera jobbiga tankar eller ångest. Att hantera saker som triggar dig och väcker obehagliga minnen vid onani. Att det känns bra och skönt med beröring, att kraven och pressen kring sex har minskat. Eller att du ska känna var dina gränser går och veta att du har rätt att sätta dem.

Pausen i sig kanske inte tar bort svårigheterna med sex som du upplever, eller magiskt gör att du vet var dina gränser går. Men genom att ge dig själv en paus kan du istället fokusera på att arbeta med det du behöver. Exempelvis gå i terapi för att bearbeta minnena av övergrepp, utforska njutning genom onani, eller öva dig på att sätta gränser i din vardag.