Att utmana negativa tankar om smärtan

Om det tidigare har gjort ont att ha sex är det inte konstigt om du känner en oro för att ha sex igen. Det är vanligt att få så kallade katastroftankar kopplade till situationer som tidigare orsakat smärta. Katastroftankar kan vara tankar om att situationen inte går att kontrollera, att det är något fel på dig eller att det aldrig kommer bli bättre. Det är lätt att tänka “Ingenting kommer att hjälpa”, “Jag är helt värdelös” eller“Jag kommer aldrig att kunna ha sex utan att det gör ont”. Denna typ av tankar kan ofta skapa en massa stress och göra att du lägger ännu större fokus på just smärtan.

Det kan vara svårt att bryta negativa tankemönster på egen hand men med stöd och hjälp går det att göra. En kurator, psykoterapeut eller psykolog kan hjälpa dig att jobba med de självkritiska tankarna, men du kan även börja lite smått på egen hand. Att förändra hur du tänker kring smärtan är inte något som automatiskt tar bort den, men det kan göra att situationen känns lite lättare att hantera.

Tips

Börja med att skriva ner vilka negativa eller självkritiska tankar du har om smärtan. Välj ut några av dessa och försök att skriva ner hur du kan tänka annorlunda.

Exempel

“Jag kommer aldrig att kunna ha sex utan att det gör ont”

Fråga dig om du har några bevis för att denna tanke är 100% sann? Du kanske har haft ont vid sex hittills, men kan du med säkerhet veta att du aldrig kommer bli av med smärtan? Vi kan ju aldrig veta med säkerhet att något kommer vara på precis samma sätt för alltid. Alltså finns utrymme för att positiv förändring faktiskt kan ske.

Fundera även på hur hjälpsam tanken är i din situation. Gör tanken “Jag kommer aldrig att kunna ha sex utan att det gör ont” att du blir mer motiverad att hitta hjälp eller söka stöd för din smärta? Eller att du blir mer sugen på att prova andra typer av sex som inte gör ont? Troligtvis skulle du svara nej på båda dessa frågor. Finns det då istället något mer hjälpsamt sätt att tänka? Ett exempel kan vara:

“Jag är orolig att jag inte ska kunna ha sex utan att det gör ont, men det kanske finns något jag kan göra för att må bättre”

Vilka bevis har du för sanningen i den här alternativa tanken? Jo, du är orolig att du alltid ska ha ont, vilket är förståeligt, men det är ganska stor sannolikhet att det faktiskt finns saker som kan hjälpa mot din smärta. Denna tanke kan därför ses som lite mer hjälpsam och kanske känns situationen inte fullt så hopplös.

Fundera också över vad du hade sagt till en vän i samma situation. Om din vän sa till dig “jag kommer aldrig kunna ha sex som inte gör ont”så skulle du troligtvis inte svara “nej, det kommer du aldrig." Du hade nog försökt prata med din vän, frågat vad hen prövat hittills eller om det finns andra sätt hen kan se på sin situation. Var lika snäll och hjälpsam mot dig själv som du hade varit mot någon du bryr dig om.