Hur du kan utmana känslor av skuld och skam

Att arbeta med skam- och skuldkänslor kan ta tid, men det går att göra och vi vill ge dig några tips att ta med på vägen. Om det känns alltför överväldigande att hantera känslorna av skuld och skam kan det vara bra att få stöd från någon professionell. Exempelvis kan du samtala med en psykolog, kurator eller psykoterapeut som kan hjälpa dig att komma fram till varför just du känner skuld och skam och hur du kan börja tänka annorlunda. För att därigenom också kunna känna annorlunda.

Tips

Det kan vara bra att tänka på känslan skuld som vägledande, eller missvisande. Med detta menas att skuldkänslorna kan vara nyttiga och användbara och vägleda dig eller att skuldkänslorna grundas enbart på en tanke om att ha gjort fel, trots att du egentligen inte har det. Då kan de vara missvisande. De vägledande skuldkänslorna kan ses som en kompass som leder dig i rätt riktning. Har du till exempel gjort något mot en annan människa som sårat personen så säger din kompass till dig att du hade kunnat göra annorlunda och bättre. I denna situationen är skulden faktiskt användbar.

De missvisande skuldkänslorna däremot, ger dig inga förslag eller tankar om hur du hade kunnat göra annorlunda. Istället får de dig att ta på dig skulden för saker som du inte haft kontroll över. Tyvärr finns det en ganska vanlig, felaktig, bild av sexuella övergrepp som får oss att tro att den som utsatts hade kunnat göra annorlunda för att det inte skulle hända. Om du bär på en känsla av skuld över det du utsatts för, kom ihåg att du aldrig är ansvarig för andra människors felaktiga handlingar. Skulden för dessa ligger alltid på personen som utför dem. Oavsett vad du gjort eller hur du agerat fram till händelsen, så är det inte du som bär ansvaret för vad någon annan sedan gjort mot dig.

Här kan du öva på att tänka på skuldkänslor som vägledande eller missvisande.

Skriv ner V (vägledande) eller M (missvisande) framför varje påstående

  1. Jag borde inte ha ljugit för min kompis om varför jag inte kom till festen.
  2. Jag känner mig så dålig som anmälde våldtäkten, eftersom personen som utsatte mig nu blev häktad.
  3. Jag borde inte skrattat åt henne, hon verkade så ledsen efteråt.
  4. Om jag hade gjort mer motstånd och sagt ifrån mer tydligt, så hade jag inte blivit utsatt för övergrepp.
  5. Jag borde inte ha druckit så mycket för då övergreppet aldrig hänt.
  6. Om jag inte hade kört så fort så hade jag inte fått böter.
  7. Om jag inte flörtat och följt med hem, så hade jag inte blivit utsatt för ett övergrepp.

I påståendena 1,3 och 6 så håller du nog med om att skuldkänslorna ger vägledning. Att ljuga, såra andra, eller bryta mot lagar kan väcka skuldkänslor som faktiskt är bra att ha. I de andra påståendena är skulden missvisande eftersom de handlar om situationer då någon annan gjort något mot dig. Oavsett vad du gjort, eller inte gjort, så är skulden inte din att bära.

Fundera över

  • Känner du igen dig i några av dessa påståenden?
  • Försök skriva ner vad dina egna skuldkänslor säger dig. Att du borde agerat annorlunda? Att du hade kunnat göra något för att förhindra att du blivit utsatt?
  • Kan du tänka på ett annat sätt kring dina skuldkänslor? Hitta bevis på och påminna dig om att skulden inte är din att bära?
  • Fundera även på vad du hade sagt till en vän eller närstående i samma situation? Troligtvis hade du inte sagt till den personen att hen bör känna skuld över något som någon annan gjort.