Om att göra en undersökning

Det är inte ovanligt att känna en oro för att göra en gynekologisk undersökning, alltså en undersökning av könsorganet. För dig som har erfarenheter av sexuella övergrepp eller lider av smärta så kan obehaget ibland kännas ännu starkare. Kanske har en undersökning varit smärtsam förut eller så finns det en oro för vilka känslor eller reaktioner som kan uppstå under undersökningen.

Undersökning av kvinnor och personer med vulva/vagina görs hos barnmorska eller gynekolog. Män och personer med penis kan få träffa sjuksköterska, androlog eller en urolog. Det kan vara bra för dig att veta att vilken typ av kontakt du ska söka beror på vilket könsorgan du har och alltså inte din könsidentitet. Det vill säga om du definierar dig som man, men har vulva/vagina är det fortfarande en barnmorska eller gynekolog du ska kontakta.

För att boka tid kan du ringa på egen hand eller be någon att boka tiden åt dig med ditt personnummer. Det går att önska kön på den som ska utföra undersökningen, med det är inte alltid säkert att din önskan kan tillgodoses. Fråga ändå när du bokar tiden om detta känns viktigt för dig. Det kan vara bra att redan vid bokningen berätta om du känner oro inför undersökningen, men du behöver inte berätta detaljer om varför om du inte vill. Att berätta om oron på en gång är bra eftersom en längre undersökningstid kan bokas in. Då kan du få ordentligt med information innan undersökningen sätter igång. Det är också möjligt att boka en tid utan att göra någon undersökning alls. Tiden kan då läggas på att få en genomgång av rummet, se hur undersökningsstolen ser ut, titta på instrumenten och få veta hur de används.

Du kan även få prova att lägga dig i stolen med kläder på en stund och vara ensam i rummet under tiden om du vill. I slutet av besöket går det att boka en ny tid för själva undersökningen om du känner dig redo för det. På Umo.se kan du läsa mer om hur en undersökning kan gå till om du har en vulva/vagina. På RFSU:s hemsida kan du med penis få information om hur en undersökning går till.

Tips 1

Om du känner oro inför en undersökning kan det vara bra att skriva ner vad du vill säga eller fråga om i förväg. Detta kan göra att du känner dig mer förberedd och du riskerar heller inte att glömma fråga något som är viktigt för dig.

Du kan även fundera över och skriva ner vad du eventuellt är orolig ska hända under undersökningen. Om du exempelvis är orolig för att få jobbiga minnesbilder eller känna stark ångest. Det kan vara bra att sätta ord på detta, dels för att du ska kunna förbereda dig själv men också för att du kan berätta detta för den som undersöker dig. Då är personen beredd på detta och kan kolla av extra noga hur du mår under undersökningen.

Tips 2

Denna övning kommer från boken Att vilja men inte kunna - om sex som gör ont som är skriven av Elin Lundberg. Övningen handlar om att hitta dina smärtpunkter. För att hantera smärta vid sex kan det vara bra att närmare utforska var smärtan faktiskt sitter, när den uppstår och hur den känns. Att du kan sätta ord på hur det känns och var det gör ont kan bidra till en känsla av att du har bättre koll på din kropp. Att du vet hur beröring kan kännas och få bättre koll på hur just du behöver bli berörd för att det ska kännas bra och inte göra ont. Kom ihåg att du själv bestämmer i vilken takt du gör övningen. Känner du starkt obehag eller smärta, avbryt då övningen och ta en paus. Du kan alltid komma tillbaka till övningen vid ett senare tillfälle.

Gör så här:

Ta av dig kläderna på underkroppen och lägg dig bekvämt. Det kan kännas bra att skapa en lugn och rofylld miljö exempelvis genom att se till att det är lagom varmt i rummet eller sätta på musik du tycker om. Känn med fingrarna utanpå ditt kön och försök att skatta smärtan på en skala från 0 - 10, där 0 är ingen smärta alls och 10 är den värsta smärtan du kan tänka dig. Undersök olika ställen av ditt kön. Försök att beskriva smärtan för dig själv. Är det stark smärta eller en känsla av sveda, klåda, att underlivet “brinner”? Känns det obehagligt eller torrt kan du försöka att använda lite glidmedel eller olja.

Du kan även prova att försiktigt föra in ett finger i slidan för att känna hur musklerna reagerar på detta. Ta det varsamt och sluta om det gör för ont eller tar stopp. Du kan upprepa övningen vid regelbundna tillfällen för att se om upplevelsen när du rör dina smärtpunkter förändras. Skriv ner de olika känslorna av smärta så du får koll på om det förändras med tiden.

Denna övning är användbar, dels för att få en förståelse för din kropp och hur du reagerar på beröring och dels för att kunna veta hur du ska gå vidare. Om smärtan sitter i musklerna, att du blir spänd när du rör dig själv så kan det vara bra att gå vidare med exempelvis avslappnande övningar. Om smärtan sitter i slemhinnan bör du vara försiktig och låta området vila och vänja sig vid mjuk beröring steg för steg.

Oavsett om smärtan sitter i musklerna eller slemhinnan så är det viktigt att du får möjlighet att göra en yttre gynekologisk undersökning där barnmorskan eller läkaren tittar på området vid ingången till slidan. Då kan du även få råd och stöd kring hur du kan gå vidare för att arbeta med smärtan. Just för att få mer information kring din smärta och vad som orsakar den. För vissa påverkas smärtan framförallt av tankarna och känslorna som väcks vid beröring. Dessa kan göra att en är på helspänn och blir stressad eller orolig för hur beröring kan komma att kännas, så pass att du kanske inte vågar röra vid dig själv. Då kan det vara bra att framförallt få hjälp med att jobba vidare med tankarna och känslorna. I Elin Lundbergs bok hittar du fler tips och övningar och du kan läsa mer om boken på Elin Lundbergs hemsida.

Tips 3

Det finns några saker som du med vulva/vagina kan prova själv och som kan lindra smärtan. Det är viktigt att du först kontaktar vården, barnmorska eller gynekolog och får hjälp att utreda vad din smärta beror på innan du provar saker på egen hand.

  • Om du upplever smärta vid slidöppningen kan du kan prova att smörja dig med en fet salva som Locobase, Decubal eller vitt vaselin som finns att köpa på apoteket. Att försiktigt och regelbundet smörja dig kan vara att sätt att vänja huden vid beröring och minska eventuell rädsla för smärta.
 
  • Tvätta underlivet med olja, förslagsvis mandelolja, som finns på apotek eller i hälsokostaffärer. Stryk på oljan innan dusch och torka försiktig efteråt. På så vis skyddas underlivet från vatten som kan göra slemhinnorna torra. Undvik att tvätta ditt underliv med tvål, oavsett om den är parfymerad eller oparfymerad. Vulva/vagina rengör sig själv och ljummet vatten räcker och eventuellt oparfymerad olja.
 
  • Om du besväras av återkommande svampinfektioner så undvik att ofta använda receptfria läkemedel mot svamp. Detta kan vara irriterande för slemhinnorna. Istället kan du gå till en vårdcentral eller kontakta barnmorska och be att få en annan svampbehandling för att se om det hjälper. Tänk även på att alltid kontakta vården om du upplever klåda i vulva/vagina eller om dina flytningar förändras.
 
  • Om du använder preventivmedel som innehåller hormoner, till exempel p-piller eller hormonspiral, kan du rådfråga din läkare eller barnmorska om du kan göra en paus för att prova något annat sätt att skydda dig. Detta kan ibland ha effekt mot smärtan.
 
  • Försök gärna att ta en paus från att ha omslutande sex ett tag, medan du utforskar vilken hjälp du kan få med din smärta. Om du vill ha omslutande sex så är det bra att vara ordentligt upphetsad, alltså när du känner att slidan är våt och svullen. Då är risken att det gör ont betydligt mindre. Om du känner dig kåt och vill föra in något i slidan, men våtheten inte finns där, kan glidmedel vara till hjälp.
 
  • Försök att stressa mindre i din vardag och ge dig själv tid för återhämtning i livet. Vid stress spänner vi ofta musklerna och detta kan göra att det blir svårt att slappna av vid sex. När vi är stressade kan vi också känna oss frånvarande under sex vilket kan göra att det är svårare att bli upphetsad eller känna sexlust. Detta kan i sin tur leda till att sex gör ont. Ett sätt att bli mer närvarande på kan vara att börja öva dig på medveten närvaro. Detta kan hjälpa för att du ska kunna vara mer medveten i stunden och känna av vad som känns skönt eller vad som känns obehagligt vid sex. Detta kan ha positiv påverkan på smärtan eftersom du kan ta det lugnt och känna in vad din kropp är redo för, samt uppmärksamma om du behöver ta en paus eller göra något annat som gör dig upphetsad. Du kan läsa mer om medveten närvaro HÄR.