Om du tycker gränser känns svårt på flera sätt

Om du tycker det är svårt med gränser när det kommer till sex så kan det vara bra att fundera på hur du känner kring gränser i andra situationer i livet. Vet du vad du vill och inte vill? Kan du berätta detta för andra? Oroar du dig mycket för vad andra ska tycka och tänka om dig? Att börja öva på att sätta gränser på flera områden i livet kan göra det lättare att faktiskt sätta gränser vid sex. Att börja sätta gränser och förhålla sig till att det kan kännas jobbigt att göra det kan ta lite tid, men övning ger färdighet.

Tips 1

Fundera över hur det känns för dig

Kan du sätta gränser i relation till vänner, familj, partners eller kollegor?

Eller känns det svårare i vissa relationer eller situationer?

Hur känns det när du sätter gränser?

Kan du känna dig trygg i att du har rätt att göra det eller ger det dig dåligt samvete eller känns jobbigt?

Vad är det du tycker är svårast med att sätta gränser?

Att du känner dig rädd för att göra någon annan besviken eller hamna i konflikt exempelvis?

Vilken positiv förändring skulle du märka om du blev bättre på att vara tydlig med var dina gränser går?

Exempelvis att du skulle få en ökad självkänsla och känna dig tryggare i att dina tankar och känslor är viktiga?

 

Fundera också lite på vilka konsekvenser det ger att sätta, eller inte sätta, gränser. Konsekvenser kan vara kortsiktiga, vad som händer eller hur det känns i stunden. Eller långsiktiga, vad som händer och hur det kan komma att kännas längre fram i tiden. En kortsiktig konsekvens av att inte sätta gränser kan vara att du slipper känna dig tråkig eller göra någon annan besviken. En mer långsiktig konsekvens av att inte sätta gränser kan vara att du inte får en chans att känna efter vad du själv vill göra eller vad du mår bra av. Så att faktiskt sätta gränser kanske får dig att känna dig tråkig i stunden, men på lång sikt kan det hjälpa dig att vara snällare mot dig själv och känna efter vad du behöver för att må bra.

Tips 2

Här är några exempel på situationer i vardagen då det kan vara bra att öva på att sätta gränser. Fundera gärna över liknande situationer som du kanske kan känna igen dig i.

  • Om jag har fullt i schemat och blir tillfrågad om jag kan göra ytterligare en uppgift på jobbet.
  • Om jag är på väg att bli förkyld och en vän frågar om jag kan hjälpa till med en flytt.
  • Om jag är trött och rätt nöjd med kvällen, men följer med till en efterfest för att det inte verka tråkig.
  • Eget exempel?

Här är exempel på några sexuella situationer då det kan vara bra att öva på att sätta gränser

  • Jag känner att jag är lite kåt och vill hångla, men min partner vill ha smeksex direkt.
  • Jag har följt med en person hem efter en fest och vill egentligen inte ha sex, men känner att det blir dålig stämning om jag inte har det.
  • Jag är stressad över saker i skolan och orkar inte ha sex, men är orolig att min partner ska bli ledsen om jag säger nej.
 

I de här situationerna kanske du kan känna igen dig i att det kan vara svårt att uttrycka vad du faktiskt vill eller inte vill göra. Vi gör ofta sådant som känns bra i stunden, till exempel säga ja för att slippa kritik eller undvika dålig stämning. När vi har gjort saker på ett visst sätt länge så blir det en vana. Därför kan det vara bra att öva på att göra annorlunda för att bryta mönster, få nya vanor och även hitta en trygghet i att vi inte alltid måste göra vad andra människor vill.

Tips 3

Försök sätta ord på vad som händer i situationer då du har svårt att sätta gränser, oavsett om det är på din arbetsplats, med vänner eller under sex. Använd gärna mallen nedan där du beskriver vad som händer, hur du reagerar, vad du sedan gör, samt vilka konsekvenser det får för dig. Genom att fundera över detta kan du få en bättre bild av hur du kanske skulle kunna tänka eller göra annorlunda, för att de långsiktiga konsekvenserna ska bli bättre för dig och för att du ska kunna känna att dina gränser är viktiga.

Exempel i vardagen

Händelse: En kompis frågar om jag kan hjälpa till med en flytt trots att hen vet att jag är stressad på jobbet.

Reaktion: "om jag säger nej kommer jag verka jättetråkig och inte alls spontan”

Beteende: Jag säger ja till att hjälpa till.

Kortsiktig konsekvens: Jag slipper skuldkänslor och slipper känna mig som en dålig vän.

Långsiktig konsekvens: Stressen ökar och jag får en känsla av att inte själv få bestämma över min tid.

Exempel vid sex

Händelse: Jag har en viktig uppgift i skolan som tar upp all min ork och tankekraft och min partner börjar smeka mig och vill att vi ska ha sex.

Reaktion: "om jag säger nej kommer jag verka jättetråkig och inte alls spontan”

Beteende: Jag har sex med min partner.

Kortsiktig konsekvens: Jag slipper skuldkänslor och slipper känna mig som en tråkig och osexig partner.

Långsiktig konsekvens: Jag får inget utrymme att faktiskt känna efter om och när jag vill ha sex. Jag får heller ingen bekräftelse på att det faktiskt är ok för min partner att vi inte har sex, utan fortsätter tro att det alltid förväntas av mig.

Tips 4

Be om tid att tänka efter

Ofta känns det lättare att markera en gräns om det finns lite tid till att känna efter vilket beslut som får dig att må bättre på lång sikt. Om en vän frågar om hjälp kan du säga att du kommer ge svar imorgon för att ha tid att fundera. I en sexuell situation kan detta vara att säga “jag vill gärna smekas och mysa ett tag och känna efter om jag vill mer”. 

Börja med något litet

Kanske att säga nej till en aktivitet som du tycker hade varit kul men egentligen inte har tid eller lust till. Eller säga vad du faktiskt tycker i en situation då någon tycker annorlunda än dig.

Öva på att vara kortfattad till en början

Du är inte skyldig andra några längre ursäkter utan det brukar räcka med “tyvärr, just denna gång säger jag nej” eller “nej, jag kommer att åka hem nu, men ha så kul!”. Det kan också vara att säga “jag är inte alls sugen på oralsex just nu, men jag hånglar gärna”.

Utvärdera

Efter varje gång du satt någon typ av gräns, gör en kort utvärdering för dig själv.

  • Vad hände och vilka känslor väcktes?
  • Vilka kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser kunde du märka av?