Om lust, kåthet och orgasm väcker skam

Att känna skuld- eller skamkänslor kopplat till sex kan handla om en skam över att vara kåt och vilja ha sex eller att en skäms över det en tänder på. För andra kan det handla om skam över att njuta av sex, att känna att en inte “borde” tycka sex är skönt. Skammen kan väcka tankar som:

“Om jag är kåt och vill ha sex igen, var det verkligen ett övergrepp jag utsattes för?”

eller

“Det måste vara något fel på mig som vill ha sex efter att jag varit med om en våldtäkt”

Om du känner igen dig i detta vill vi att du ska veta att du har rätt till din upplevelse av vad du utsatts för. Och oavsett hur du mår efteråt gör det inte upplevelsen av övergreppet eller våldtäkten mindre “sann”. Det kan vara bra för dig att veta att övergreppet eller våldtäkten var något som hände dig och säger inget om din sexualitet eller vem du är som person. Oavsett vad du har varit med om har du rätt att få må bra i din sexualitet och få njuta av sex på dina egna villkor.

Det är inte heller ovanligt att känna skuld och skam på grund av hur ens kropp regerat under övergreppet eller våldtäkten. Ibland kan kroppen reagera med att få stånd, bli våt eller till och med få orgasm trots att det som hände var mot ens vilja. Då kan det upplevas som särskilt skamligt att känna upphetsning vid sex igen eftersom den härliga känslan blivit sammankopplad med det sexuella övergreppet. Det kan vara bra för dig att veta att kroppen kan bli sexuellt upphetsad utan att du vill eller är med på det som sker. Upphetsningen betyder alltså inte att du varit kåt eller att du samtyckt till det som hände. Känslor av skuld och skam kopplat till sex kan påverka sexlivet och den sexuella självkänslan, men med rätt hjälp och stöd går det att komma vidare. Du kan läsa mer om vilket stöd du kan få på vår söktjänst stödefterövergrepp.se

Tips

Oavsett vad som väcker dina skam- eller skuldkänslor kan du börja med att försöka utmana tankarna som väcks när du känner skam eller skuld. Börja med att fundera över vad tankarna försöker säga dig. Därefter kan du öva på att utmana dem för att de ska kännas mindre dömande.

Fundera över någon dömande tanke du har, som lägger skuld eller skam på dig själv. Fundera vad tanken försöker säga dig, hur den vill få dig att må. Därefter ska du se om du kan göra tanken mer nyanserad och därigenom bli snällare mot dig själv. Exempel:

“Jag är helt misslyckad som inte kan ha sex som alla andra”.

Fråga dig själv om det inte är mer sant att tänka:

“Vissa typer av sex känns svårt för mig just nu, och hur andra har sex vet jag inte så mycket om”

En annan skamfylld tanke kan vara:

“Jag vill ju ha sex hela tiden, inte konstigt att jag blev utsatt”

Ett alternativt sätt att tänka kan vara

“Jag vill ha sex för att jag njuter och mår bra av det. Det betyder inte att någon annan få göra något med mig mot min vilja”

Fråga även dig själv vad du skulle säga till en vän som hade de här tankarna? Troligtvis skulle du säga till hen att inte skämmas för något som hen inte kan kontrollera. Eller att din vän ska göra det som hen mår bra och njuter av.

När du utmanar dina tankar kan du skriva i denna mall:

Tanke

"Det är något fel på mig som vill ha sex, jag borde inte ha någon lust efter det jag varit med om.”

Vad tanken vill få dig att känna

"Att känna mig dålig och onormal."

Utmanande tanke

“Jag får lov att njuta av sex på ett sätt som känns skönt och bra för mig. Det betyder inte att jag är dålig utan det betyder att jag vet vad jag tycker om.”